Dagsprogram

Dag 1. Lør. 20. September
Ankomst til og indkvartering i Málaga samt fælles aftensmad med Granada – holdet.

  Ruten - Ca. 1.800 km 

Ruten - Ca. 1.800 km 

Dag 2. Søn. 21. September. 235 km. Bjergene omkring Ronda
Første punkt på dagens agenda er afhentning af motorcyklerne. Vi sikrer os, at maskinerne og udstyret  er i orden og at alle har forstået og er indforstået med reglerne for sikker kørsel.
Herefter starter vi ud med et stykke transportvej sydvestover for at derefter at svinge op mod bjergene omkring Ronda. Vi kører ad den for motorcyklister berømte strækning fra kysten op til Ronda og gør et kort stop her. Ronda er en de mest maleriske beliggende byer i Spanien. Byen er placeret på en klippe der falder 120 meter på tre sider af den og byen er delt op af en imponerende 75 m bred kløft. Efter pausen,  fortsætter vi og passerer en række af de berømte hvide landsbyer. Hen mod afslutningen af dagen  kommer vi op over det spektakulære pas Puerto de Paloma  hvor der er meget smukke udsigter og sving der tilfredstiller enhver motorcyklists drøm. Kort herefter ankommer vi til Sahara de la Sierra, en fredelig og malerisk landsby hvor vi indkvarteres på hyggeligt familieejet hotel sammen med den anden gruppe. Vi spiser fælles aftensmad på hotellet.

Dag 3. Man. 22. September. 270 km. Andalusiens hvide landsbyer samt de kongelige paladser i Sevilla
Vi forlader Zahara de la Sierra og begiver os igen ud på nogle af de smukkeste vej i Cadiz-provinsen. Vi kommer kort efter start igen op over Puerto de las Palomas-passet, nu den modsatte vej. Vi kører som udgangspunkt sydover og bevæger os  i løbet af dagen  i bjergene omkring Ronda og  Ubrique samt  naturparken Grazalema. Sidstnævnte har navn efter en  lille landsby der var befæstet af maurerne og den kaldtes ’ben-Zalema’ – lille Zalema.  Senere voksede den i betydning og nåede værdighed af ’gran-Zalema’ – store Zalema. Man aner maurernes tidligere tilstedeværelse i de smalle brolagte gader. Herefter går turen til Sevilla hvor vi vi indkvarteres på hotellet der ligger i en fredelig gade i centrum og tæt på floden.

Efter indkvartering  møder vi den anden gruppe og sammen  skal vi med en kompetent lokalguide opleve de kongelige paladser, Reales Alcázares. Her er få rester af det mauriske palads, men ellers kan man i dag beundre den smukke blandingsstil mudéjar, der rummer både arabiske og traditionelle spanske stiltræk. Her er imponerede sale, smukke patioer og flotte kakler. Tilmed er der i forbindelse med paladserne, der stadig anvendes af den spanske kongefamilie den dag i, en dejlig park, som der også er tid til at nyde.

2013 09 MC Tur Dag 2 La Herradura Cazorla 125.JPG

Dag 4. Tir. 23. September. 315 km. Udflugt fra Sevilla til de grønne Sierra Morena bjerge
Vi kører vestpå ad hovedvejen til den lille landsby Niebla, hvor vi ser den flotte bymur fra den arabiske periode. Herefter kører vi nordpå af naturskønne mindre veje og passerer hyggelige landsbyer. Vi ankommer efter mange hårnålesving og dramatiske vuer  til Almonaster el Real, en hvid landsby beliggende på et lille bjerg. Med sin beliggenhed har byen adgang til rigelige forsyninger af træ og vand og byen har været beboet af en hel række folkeslag  siden bronzealderen. Fortidsminderne omfatter en borg, en moské, et eremitkloster samt en tyrefægtearena. Vi  spiser frokost i Almonaster og tager seværdighederne i øjesyn hvis tiden tillader det. Herefter fortsætter turen og vi passerer bl.a. Cortegana og Aracena, sidstnævnte er den højest beliggende by i Sierra Morena-bjergene og den krones af en gotisk mudejár kirke der blev opført af tempelridderne på ruinerne af et maurisk fæstningsværk. Ligeledes passerer vi Jabugo, centrum for den absolut bedste sortfodsskine der kan opdrives. Herefter går turen sydøstover mod Sevilla af en lidt større men naturskøn vej. Om aftenen spiser vi tapas nær hotellet med det andet hold.

Dag 5. Ons. 24. September. 300 km. Fra Sevilla til Cordoba
Den første halvdel af dagens rute bevæger sig igennem hjertet af det beskyttede bjergområde ’Sierra del Norte de Sevilla’ – her er der en stor koncentration af sten-  og korkege,  græsgange  samt ikke at forglemme,  smukke landsbyer. Vi besøger bl.a.  Cazalla de la Sierra, der er kendt for den meget smukke Plaza Mayor (byens store plads) samt mange 16- og 1700 tals huse. Dertil kommer fæstningsruin, klostre, kirker og særligt Nuestra Señora de la Consolación-kirken  der er opført i gotisk/mudejarstil. Vi gør et stop her. Herefter fortsætter vi nordøstover af mindre mindre veje og nyder landskabet – vi er nu kommet ind i Córdoba-provinsen og her ændrer landskabet  sig en overgang til vide sletter som er en fin kontrast til den megen bjergkørsel de tidligere dage.  Det sidste stykke til Córdoba går ad god hovedvej med begrænset trafik og ved ankomst til den storslåede UNESCO-by, indkvarteres vi på hotellet, der ligger lige ved den store moské, La Mezquita. Fælles aftensmad med det andet hold inspireret af det marokkanske køkken på en restaurant ved de arabiske bade.

Dag 6. Tor. 25. September. 235 km. Den store Moské i Córdoba samt ankomst til Granada
Vi starter dagen med at besøge den 1000 år gamle moské med appelsinhaven og Tilgivelsens Port. I midten ligger Karl V's katolske kirke. Ja, man tror det ikke, før man har set det!

  Den store Moské i Córdoba 

Den store Moské i Córdoba 

Herefter kører vi sydøstpå med pragtbyen Granada som dagens destination.  På den første strækning af ruten kører vi igennem olivenlunde så langt øjet rækker  - vi er på vej ind i verdens største olivenområde.  Herefter passerer vi en række maleriske landsbyer hvor særligt Alcalá la Real udmærker sig. Vi gør et stop i denne majestætiske by der  sammen med nabobefæstningerne, Alcaudete og Locubin, var en del af en livsvigtig forsvarsvold  for maurerne. Byen forsvarede såvel Guadalquivirs frugtbare dalområde som de nordlige indfaldsveje til Granada. De fik hjælp til forsvaret ved dens beliggenhed oppe på et højdedrag. Efter de kristnes erobring, var det herfra, at det sejrige kongepar, Fernando og Isabella, red ud for at modtage nøglerne til deres endelig mål, Granada, af den slagne kalif.

Vel ankommen til Granada, er der indvartering på et dejligt hotel med udsigt til Alhambra og Sierra Nevada fra tagterrassen. Fælles middag med den anden gruppe på en nærliggende restaurant.

Dag 7. Fre. 26. September. 250 km. Udflugt til Sierra Nevada fra Granada
En stor del af dagen (min. 4 timer) er afsat til besøg med kompetent lokalguide på ét af turens højdepunkter, det mauriske Alhambra ved foden af Sierra Nevada. Her ligger et af verdens smukkeste paladser med de berømte gårde, Løvegården og Myrtegården.

Efter besøget på Alhambra, kører vi sydover c. 45 km af motor/hovevej hvorefter vi drejer op i Sierra Nevada - bjergkæden med den højeste bjergtop på halvøen – næsten 3,5 km. 

Ruten næste del vil tage os ca. 60 km østpå langs sydsiden af bjergkæden. Her passerer vi landsbyen Pampaneira der sammen med Bubión og Capileira ligger som perler på en snor i Poqueira-dalen. Disse ’hvide’ landsbyer ligger smukt i det område der hedder Las Alpujarras (’markernes land’) og er grundlagt i starten af 1500-tallet af de såkaldte moriscoer – dvs. maurere der fik valget mellem af forlade landet eller konvertere til kristendommen og som valgte det sidste.

Byerne minder i deres struktur om nordafrikanske landsbyer, dvs de har ikke en stor central plads men snarere et labyrintisk system af smalle gader. Gaderne er smalle for at undgå det stærke sollys. De mange terrasser med frugthaver og marker som klatrer op ad de stejle bjergsider mellem landsbyerne er et vidnesbyrd om disse folks hårde arbejde og store dygtighed. Trods beliggenheden i 1500 meters højde har området altid været frugtbart.

Vi fortsætter østpå og passerer bl.a. Spaniens højest beliggende landsby og herefter svinger vi nordpå op gennem Puerto de la Ragua-passet og ankommer kort herefter til La Calahorra.

La Calahorra blev angrebet af de førnævnte moriscoers oprørshær med store skader tilfølge. De kristne indbyggere søgte tilflugt i den spektakulært beliggende fæstning  der er opført i starten af 1500’tallet. Fæstningen var også et vigtigt forsyningspunkt og opholdssted for kongens tropper på deres vej ned gennem Puerto de la Ragua-passet mod Las Alpujarras og moriscoerne.

Herefter vestover  c. 50 km på hoved/motorvej til Granada hvor vi nyder en afskedmiddag sammen med det andet hold.

Dag 8. Lør. 27. September. 165 km. Bjergtur frara Granada til Málaga
Den sidste dags rute sydvestover mod Málaga og er i forhold til de forrige dages ruter noget kortere. Vi kører stort set hele etapen igennem et bjergrigt område med relativt mange kurver. Turen tager os igennem en række mindre bjergkæder der alle er en del af det større massiv der hedder Cordillera Peniberica og som Sierra Nevada længere østpå også indgår i. Man vil opleve bjergene, om end ikke så høje, så væsentligt mere dramatiske sammenlignet med Sierra Nevada.

Vi passerer undervejs Alhama de Granada. Denne lille landsby, der er placeret mellem Malaga og Granada, havde en strategisk vigtig placering for maurerne ligesom stedets termiske bade var eftertragtede af dem. Navnet stammer fra det arabiske ’al-hammam’ der betyder termisk bad. De kristne generobrede byen i 1482, kun 10 år før hele halvøen var generobret fra maurerne. Fra byen er der langstrakte udsigter til bl.a. til Sierra Nevada (hvis det ikke er diset) samt til Bermejal-søen 12 km væk.

Vi ankommer i god tid til Málaga for aflevering af motorcykler samt efterfølgende transfer til lufthavnen.


 Copyright © 2014 Fronter